KRUŽNA PUTOVANJA U SVIJETU

Kruzing turizam se u svijetu pojavio relativno kasno u odnosu na druge vrste, odnosno oblike turizma.  Tako je prvi brod izgrađen isključivo za kružna putovanja (po Sjevernoj Americi), Oceanic, porinut u more 1965. godine, za kompaniju Home Lines, neki kroničari to smatraju početkom modernog kruzinga.  Drugi, pak, navode datum 19.12.1966., kad je Norwegian Caribbean Line postala prva kompanija koja je nudila cjelogodišnji raspored kružnih putovanja brodom Sunward, namijenjen širem tržištu.  Iza šezdesetih godina prošlog stoljeća započinje pravi razvoj kruzinga kao proizvoda za masovno tržište. Tada započinju i prva kružna putovanja Karibima, s putnicima iz SAD-a i Kanade.  Devedesetih godina prošlog stoljeća trend krstarenja je zahvatio Europu, prvenstveno Veliku Britaniju, te potom i azijsko-pacifičku regiju.
Razvoj kruzing turizma u svijetu u zadnja dva desetljeća je impresivan, potražnja za kruzingom porasla je 50% u sedmogodišnjem razdoblju od 1989. do 1996. godine te ponovo za 50% u četverogodišnjem razdoblju od 1996. do 2000. godine.  U 2010. godini ukupan broj putnika na kruzerima procjenjuje se na oko 18 milijuna, što u odnosu na 1995. godinu ukazuje na povećanje potražnje od oko 2,5 puta.  Sličan se trend očekuje i u budućnosti, te se procjene za 2014. godinu kreću do 20 milijuna putnika na kruzing putovanjima u svijetu.

EMITIVNA TRŽIŠTA

Glavno emitivno tržište kruzing putovanja je tržište Sjeverne Amerike (SAD i Kanada) koje je 2010. godine generiralo oko 11,7 milijuna putnika ili 65% ukupne potražnje u kruzingu.  Tržište Sjeverne Amerike je u razdoblju od 1980. do 2010. godine raslo s prosječnom godišnjom stopom od 8,4%, a u 2004. i 2005. godini porast potražnje u odnosu na prethodnu godinu iznosio je 8,5%, odnosno 5,6%. Europsko tržište,  na kojem je dominantno tržište Velike Britanije, drugo je prema zastupljenosti u svijetu, s oko 3,9 milijuna putnika i udjelom od oko 22% ukupne svjetske kruzing potražnje u 2010. godini.

RAZLOZI I POSLJEDICE POVEĆANJA BROJA PUTNIKA

Razlog velikog neočekivanog povećanja broja putnika u kruzing turizmu možemo objasniti sve prihvatljivijim i dostupnijim cijenama putovanja.  S obzirom na sve povoljnije cijene trajanje kružnih putovanja je sve kraće, pa samim time potražnja za novim brodovima i destinacijama sve je veća.  Sve navedeno utječe na destinacije koje se s obzirom na porast broja putnika moraju što bolje nositi sa novim trendovima sigurnosti i zaštite okoliša.   Potražnja za ovim destinacijama je velika, tako da i konkurencija raste iz dana u dan.  S obzirom na navedeno Lučke uprave su suočene sa velikom konkurencijom od strane drugih luka, te kako bi ostale konkurentne moraju konstantno raditi na razvoju luke, te unapređenju standarda i usluga.

LUČKA UPRAVA DUBROVNIK I ODRŽIVI RAZVOJ KRUZING TURIZMA

Lučka uprava Dubrovnik već nekoliko godina prema odredbama studije "Održivog razvoja cruising turizma u Hrvatskog” izrađene od strane Instituta za turizam nastoji ograničiti broj putnika sa brodova na kružnim putovanjima.  Uvedeno je niz mjera koje, s obzirom na veliku potražnju za Dubrovnikom kao jednom od najatraktivnijih destinacija na Mediteranu, u većini slučajeva ograničavaju broj gostiju sa brodova na kružnom putovanju na 8.000 dnevno.  Od 243 dana posječena od strane brodova na kružnom putovanju u godini svega 18 dana prelazi predviđeni broj putnika od 8.000, od čega 6 dana u srpnju i kolovozu, s tim da samo 4 dana u godini imamo broj nešto malo veći od 10.000.  Naravno uvijek moramo uzeti u obzir da se broj putnika ne može računati po kapacitetu broda s obzirom da su brodovi u prosjeku popunjeni sa oko 85% svoga kapaciteta.  Također treba napomenuti da kompanije sa kojima surađujemo svoje brodove dovode i velikim dijelom van sezone od početka ožujka pa sve do kraja godine, neki čak i tijekom cijele godine, tako da nam je od velike važnosti aktivna i stalna suradnja s istima, te određeni kompromis.  Treba napomenuti da je Lučka uprava Dubrovnik samo za ovu sezonu odbila oko četrdesetak upita velikih - mega brodova, s obzirom na želju da se broj putnika sa brodova na kružnim putovanjima ograniči.